Mijn huur betalen

Als u een woning van ons huurt, betaalt u maandelijks de huur. Door het ondertekenen van het huurcontract stemt u ermee in dat u de huur op tijd betaalt.

Veel gevraagd over Mijn huur betalen

Waar kan ik zien voor welke servicekosten ik betaal?

Algemeen

Dat staat in uw huurovereenkomst. Woont u al langere tijd in de woning? Kijk dan in de brief 'Voorstel tot aanpassing van de huurprijs'. Huurders van een sociale huurwoning ontvangen vóór 1 mei - uiterlijk twee maanden voor de ingangsdatum van de huuraanpassing - deze brief.

Wanneer verandert het voorschotbedrag van de servicekosten?

Algemeen

Het voorschotbedrag passen wij een keer per jaar aan per 1 juli. Het nieuwe voorschotbedrag vermelden wij in de brief over de jaarlijkse huuraanpassing. Deze ontvangt u voor 1 mei.

De maandbedragen voor energie- en/of servicekosten zijn in de meeste gevallen aangepast, vanwege de stijgende de (energie)prijzen. Dit doen we om de kans te verkleinen dat u aan het eind van het jaar moet bijbetalen. Het aangepaste bedrag baseren we op de uitgaven die we voorzien voor het komende jaar.

Ik wil mijn betaalwijze veranderen. Hoe geef ik dat door?

Algemeen

  • Betaalt u nu per factuur of bankoverschrijving? En wilt u per automatische incasso betalen? Wij halen het huurbedrag dan elke maand (rond de 1ste) automatisch van uw rekening. U kunt eenvoudig via Mijn WsB een machtiging voor een automatische incasso afgeven. Ontvangen wij uw aanvraag voor de 20e? Dan schrijven wij de volgende maand uw huur automatisch af. Als wij uw aanvraag na de 20e van de maand krijgen, dan betaalt u de huur nog eenmaal zoals u gewend bent. De automatische incasso start dan een maand later.
  • Betaalt u nu per automatische incasso en wilt u toch liever iedere maand een factuur ontvangen?
    U kunt dan contact opnemen met ons.

In welke gevallen passen jullie de huur aan?

Algemeen

Wij passen jaarlijks de huur aan van de meeste van onze woningen. De jaarlijkse huuraanpassing gaat elk jaar op 1 juli in.

Ook kan het voorkomen dat wij de huur aanpassen omdat u bij ons een voorziening heeft aangevraagd waar huurverhoging tegenover staat. 

Per 1 juli 2023 is bij een aantal van huurders de huur verlaagd naar € 575,03 als zij aan bepaalde voorwaarden voldoen. Echter als de woning opgezegd wordt dan wordt de huurprijs weer aangepast volgens ons huurbeleid.

Kan ik de huur op uw kantoor betalen?

Algemeen

Ja, u kunt bij ons op kantoor de huur pinnen. Dit kan iedere werkdag tussen 8.30 en 12.00 uur (contant betalen is niet mogelijk).

Wat houdt de jaarlijkse huuraanpassing in?

Algemeen

Jaarlijks voor 1 mei krijgt u van ons het voorstel tot aanpassing van de huurprijs van uw woning. Wij verhogen de huurprijs aan de hand van de wettelijke regels. Dit gebeurt altijd in overleg met Huurdersvereniging Barneveld.

Mijn inkomen is hoger dan de inkomensgrens. Mag ik in mijn woning blijven wonen?

Algemeen

Ja. Dit heeft geen gevolgen voor uw huidige woonsituatie. Pas als u wilt verhuizen, gelden de inkomensregels ook voor u.

Welk huurbedrag moet ik betalen als ik een bezwaar heb ingediend tegen de jaarlijkse huuraanpassing?

Algemeen

U mag de huur blijven overmaken zonder de huurverhoging, in afwachting van het besluit. U kunt ook de nieuwe huur voldoen. Als u dan in het gelijk wordt gesteld, ontvangt u de teveel betaalde huur terug.

Ik woon in een vrije sector huurwoning. Wat is mijn huuraanpassing?

Algemeen

De huren van de vrije sector huurwoningen worden in 2024  met maximaal 5,5% verhoogd.

Wanneer voeren jullie de jaarlijkse huuraanpassing door?

Algemeen

Ieder jaar passen wij de huur met ingang van 1 juli aan. Dat is volgens de regels van de overheid.

Ik heb geen factuur ontvangen om de huur te betalen. Wat nu?

Algemeen

Het is helaas niet mogelijk om u een nieuwe factuur te sturen. U kunt de huur via de bank overmaken op rekeningnummer NL05 BNGH 0285 0659 98. Vermeld  uw adres, de postcode en huisnummer bij de omschrijving. U kunt ook langskomen om te pinnen. Contant betalen is niet mogelijk.

De automatische afschrijving van mijn huur is niet goed gegaan. Wat kan ik doen?

Algemeen

Vraag aan uw bank waarom de automatische afschrijving niet goed ging. Er kunnen verschillende redenen zijn. Ook moet u de huur op een andere manier aan ons betalen. Dit kan op twee manieren:

  • Maak zelf de huur over op ons bankrekeningnummer NL05 BNGH 0285 0659 98. Vermeld uw postcode en huisnummer.
  • Betaal het bedrag met pin op ons kantoor (contant betalen is niet mogelijk).

Wat is het IBAN-bankrekeningnummer voor het storten van de huur?

Algemeen

U kunt de huur aan ons overmaken op NL05 BNGH 0285 0659 98.

Hoe geef ik wijzigingen door die belangrijk zijn voor de huurtoeslag?

Algemeen

Zijn er wijzigingen in de samenstelling van uw gezin? Of verandert uw inkomen of dat van uw medebewoner? Geef dit dan zo snel mogelijk door via de website van de Belastingdienst. U kunt ook bellen met de BelastingTelefoon op (0800) 0543. Houd uw burgerservicenummer (BSN) bij de hand. Dit nummer staat op uw paspoort, loonstrook en rijbewijs.

Wanneer betaal ik mijn eerste huur?

Algemeen

Na het tekenen van het huurcontract pint u gelijk de eerste verhuurnota.  Wij nemen het pinapparaat mee naar de woning.

Ik heb teveel huur betaald. Kan ik dit terugkrijgen?

Algemeen

Ja, probeert u eerst zelf om de betaling te storneren. Is dat niet mogelijk, dan kunt u contact met ons opnemen. Dan storten wij het teveel betaalde bedrag terug.

Ik ontvang mijn uitkering/salaris na de 1e van de maand. Mag ik de huur - in plaats van voor de 1e van de maand - betalen nadat ik mijn salaris heb gekregen?

Algemeen

Nee, de huur moet voor de eerste dag van de maand betaald zijn.

Mag ik een paar maanden huur vooruitbetalen?

Algemeen

Ja, dat kan. Vermeld bij de overboeking de maanden waarvoor u huur betaalt.