Gas, water en elektra

Gas, water en elektra zitten soms in uw huurprijs. Het hangt af van het type woning dat u huurt. Dat staat op uw huurovereenkomst. Bij senioren wooncomplexen zitten bijvoorbeeld energiekosten soms in de huurprijs. Maar bij eengezinswoningen niet. U kiest dan zelf een energieleverancier.

Veel gevraagd over Gas, water en elektra

Ik heb geen stroom, wat moet ik doen?

Algemeen

Doe bij een elektrastoring altijd eerst een stekkerproef om uit te sluiten dat het aan uw eigen apparatuur ligt. Kijk voor een instructie de klusvideo 'Stroomstoring verhelpen'.

Volg onderstaande stappen als u een stekkerproef wilt uitvoeren:

1. Schakel alle groepen in uw meterkast uit of verwijder de zekeringen van de groepen.
2. Verwijder in uw gehele woning alle stekkers uit de stopcontacten. Vergeet de stekkers in bijvoorbeeld uw schuur of berging niet!
3. Schakel de aardlekschakelaar weer in.
4. Schakel de groepen in uw meterkast opnieuw in.
5. Plaats nu alle stekkers één voor één weer in het stopcontact en zet daarbij ook de apparaten één voor één aan. Wacht tot het apparaat automatisch aanslaat voordat u verder gaat met het volgende apparaat.
6. Valt de aardlekschakelaar opnieuw uit op het moment dat u een stekker in het stopcontact steekt of een apparaat aanzet? Dan is dit de oorzaak van de storing. Zorg voor reparatie of vervanging van dit apparaat.
7. Geeft geen enkel apparaat een probleem en heeft u niet te veel apparaten tegelijk op één stroomgroep aangesloten? Blijft uw aardlekschakelaar uitvallen? Dan zit het probleem waarschijnlijk in uw installatie. Dien dan een reparatieverzoek in.

Let op: als blijkt dat de storing toch door uw eigen apparaten of door uzelf is veroorzaakt, dan zijn de reparatiekosten alsnog voor uw rekening.

Wat kan ik doen als ik geen warm water meer heb?

Algemeen

Kijk u eerst of het om één kraan gaat of om meerdere kranen. Gaat het om één kraan dan zit het probleem waarschijnlijk bij de kraan zelf. Bent u lid van het servicefonds? Dan kunt u een reparatieverzoek doen via www.wstg-barneveld.nl of ons bellen op 0342-427500. Gaat het om meerdere kranen? Kijk dan of de waterdruk van uw verwarmingsketel voldoende is. Op de ketel zit een metertje waarop u dit kunt zien. De waterdruk moet hoger zijn dan 2 bar. Is de druk hoog genoeg? Is de druk onvoldoende, vul dan de ketel bij. 

Wat moet ik doen als ik een gaslucht ruik?

Algemeen

Sluit onmiddellijk de gaskraan en open uw ramen. Gebruik geen vuur en rook niet. Verlaat de woning en bel buiten of bijvoorbeeld bij uw buren direct met ons: 0342-427500. Buiten kantoortijden, in het weekend of op feestdagen schakelen wij u automatisch door naar onze centrale meldkamer.

Wie is de netbeheerder voor gas en elektra?

Algemeen

Liander is de netbeheerder. Neem voor meer informatie of storingen contact met hen op.

Wat doen jullie als ik een hoge energierekening heb?

Algemeen

Controleer of uw verbruik meer is dan andere jaren. De energieprijzen verschillen per jaar en dat kan de oorzaak zijn van een hogere energierekening.

Als uw gezinssituatie is veranderd (bijvoorbeeld door gezinsuitbreiding, meer aanwezigheid in huis, andere inrichting zoals gordijnen, etc.) kan dit ook er voor gezorgd hebben dat u meer gestookt heeft.

Is dit niet het geval en vermoed u dat de hoge energierekening het gevolg is van een defect in de woning, neem dan contact met ons op.