Starten met huren

Gefeliciteerd! U heeft de sleutels ontvangen van uw nieuwe woning. Om ervoor te zorgen dat u straks prettig kunt wonen, vindt u op deze pagina meer informatie over het huren van uw woning. Veel woonplezier!

Veel gevraagd over Starten met huren

Ik ga verhuizen, wat moet ik allemaal regelen?

Algemeen

Wanneer u verhuist moet u vaak veel regelen. De verhuisdozen moeten ingepakt worden, maar er moeten ook wat administratieve zaken afgehandeld worden. De belangrijkste dingen hebben we voor u op een rij gezet:

• Verhuizing doorgeven aan de gemeente
U moet uw adreswijziging zelf doorgeven aan de gemeente. Geef uw adres binnen 5 dagen na uw verhuisdatum door. Een verhuizing geeft u hier makkelijk online door aan de gemeente Barneveld.
• Verzekeringen afsluiten
Het is belangrijk dat u goed verzekerd bent. Zorg ervoor dat u een inboedelverzekering heeft in uw nieuwe woning. Meer over verzekeringen leest u hier.
• Gas, water en elektra regelen
Gas, water en elektra zitten soms in uw huurprijs. Het hangt af van het type woning dat u huurt. Dat staat op uw huurovereenkomst. Bij senioren wooncomplexen zitten bijvoorbeeld energiekosten soms in de huurprijs. Maar bij eengezinswoningen niet. U kiest dan zelf een energieleverancier. Klik hier voor meer informatie over gas, water en elektra.

Hoe vraag ik toestemming om zelf te klussen?

Algemeen

In het klusoverzicht in de brochure Zelf uw woning veranderen vindt u voor welke klussen u onze toestemming nodig heeft. Wilt u toestemming aan ons vragen, neem dan contact met ons op. 

Ik ben vergeten de meterstanden door te geven aan de energieleveranciers. Hebben jullie de beginstanden voor mij?

Algemeen

U vindt de meterstanden terug in het woningaanvaardingsdocument wat u gekregen heeft bij de ondertekening van de huurovereenkomst.

Waar vind ik informatie over het ophalen van afval of grofvuil?

Algemeen

Wilt u weten wanneer het afval in uw woonplaats opgehaald wordt? Bekijk dit in Mijn Afvalwijzer. Meer weten over het inzamelen van huishoudelijk afval, grofvuil en kliko’s kijk op de website van de gemeente Barneveld

Kan ik mijn huurzaken ook online regelen?

Algemeen

Ja, dat kan zeker. Als huurder van Woningstichting Barneveld kunt u ook snel en eenvoudig online uw huurzaken regelen via Mijn WsB. Bij de start van het huren heeft u een welkomstmail van ons ontvangen met een link voor het activeren van uw account voor Mijn WsB. Heeft u deze niet ontvangen, bent u uw gegevens kwijt of wilt u hulp bij het activeren van uw account? Neem dan contact met ons op. Wij helpen u graag verder.

Wat kunt u bijvoorbeeld in Mijn WsB doen?

  • Uw persoonlijke gegevens bekijken en aanpassen
  • Een reparatie melden
  • Een betalingsregeling aanvragen
  • Overlast melden
  • Uw huur opzeggen

Kies ik zelf mijn leverancier voor gas, water en elektra voor mijn nieuwe woning?

Algemeen

Betaalt u niet voor gas en elektra in uw huur? Dan bent u vrij om zelf een energieleverancier* te kiezen en uzelf aan te melden voor gas en elektra. Behalve als u voor warmte en elektra in uw huur betaalt. Dan hoeft u zelf geen energieleverancier te kiezen. U betaalt kosten voor verwarming aan Woningstichting Barneveld. Wij hebben in dat geval een contract met een energieleverancier.

Water afsluiten bij Vitens
Voor de levering van water heeft u geen vrije keuze. Dit gaat altijd via Vitens. Om u aan te melden, klik hier.

*) Let op: heeft u zelf een energiecontract afgesloten?
Dan ontvangt u 1 keer per jaar een eindafrekening van het energiebedrijf. Valt de afrekening hoog uit? Dan kan het slim zijn om uw voorschot te verhogen. Op deze manier betaalt u misshcien maandelijks iets meer, maar voorkomt u een hoge jaarlijkse eindafrekening. Met welk bedrag u uw voorschot moet verhogen, verschilt per huishouden. Neem voor advies contact op met uw energieleverancier.

Er is iets stuk in mijn woning, waar kan ik dat melden?

Algemeen

Als er een gebrek of storing aan uw woning of woongebouw is, kunt u een reparatieverzoek doen. Een reparatieverzoek kunt u eenvoudig direct zelf regelen via onze website. Bellen mag natuurlijk ook. Wilt u meer weten over het melden van een reparatie? Klik hier voor meer informatie.

Hoe vraag ik huurtoeslag aan?

Algemeen

Huurtoeslag vraagt u aan via de site van de website van de Belastingdienst. U kunt ook gratis bellen met de BelastingTelefoon (0800) 0543. Houd uw burgerservicenummer bij de hand. Dit nummer staat op uw paspoort, loonstrook en rijbewijs.​

Voor de berekening van de huurtoeslag houdt u de kale huur (ook wel netto huur) en de servicekosten van uw  woning bij de hand. Ook heeft u eventueel het inkomen van uw medebewoner nodig.

De volgende servicekosten tellen mee voor de huurtoeslag:

  • kosten voor de verlichting en eventueel lift in de gemeenschappelijke ruimten (energiekosten)
  • de schoonmaakkosten van de gemeenschappelijke ruimten
  • kosten voor een huismeester
  • kosten voor eventuele dienst- en recreatieruimten

Per soort telt de belastingdienst maxiaal 12 euro bij de kale/netto huurprijs op. Ook als het bedrag dat u betaalt hoger is.

Welke servicekosten tellen mee voor de berekening van de huurtoeslag?

Algemeen

Voor de berekening van de huurtoeslag houdt u de kale huur (ook wel netto huur) en de servicekosten van uw woning bij de hand. 

De volgende servicekosten tellen mee voor de huurtoeslag:

  • kosten voor de verlichting en eventueel lift in de gemeenschappelijke ruimten (energiekosten
  • de schoonmaakkosten van de gemeenschappelijke ruimten
  • kosten voor een huismeester
  • kosten voor eventuele dienst- en recreatieruimten
    Per soort telt de belastingdienst maxiaal 12 euro bij de kale/netto huurprijs op. Ook als het bedrag dat u betaalt hoger is.

Hoe kan ik lid worden van Huurdersvereniging Barneveld?

Algemeen

Wanneer u nieuwe huurder wordt, krijgt u bij het ondertekenen van de huurovereenkomst de mogelijkheid om uzelf direct aan te melden. U kunt u zich ook aanmelden door een mail sturen naar info@huurdersverenigingbarneveld.nl

Wanneer betaal ik mijn eerste huur?

Algemeen

Na het tekenen van het huurcontract pint u gelijk de eerste verhuurnota.  Wij nemen het pinapparaat mee naar de woning.

Wat doe ik met de post van de vorige bewoner?

Algemeen

Wij geven het nieuwe adres van de vorige huurder niet door om privacyredenen.

Weet u het adres van de vorige huurder?
Dan kunt u het oude adres doorstrepen op de envelop en het nieuwe adres van de vorige bewoner opschrijven. Soms kunt u op de envelop aankruisen waarom u de post doorstuurt. Bijvoorbeeld omdat de geadresseerde persoon niet meer op het adres woont. U kunt de post per brievenbus versturen. Een postzegel is niet nodig.

Weet u het adres van de vorige huurder niet?
Stuur de post dan terug naar de afzender. Streep daarvoor het adres door en schrijf 'retour afzender' op de envelop. Een postzegel is niet nodig.

Ik kreeg een woning toegewezen. Hoe gaat het nu verder?

Algemeen

Wij nemen via telefoon of via mail contact met u op zodra de verhuurdatum bekend is. Het huurcontract ondertekent u in de woning. U krijgt dan ook de sleutels en betaalt direct de eerste verhuurnota. U kunt dit bedrag pinnen als het huurcontract in de woning wordt ondertekend.

Kan ik een plattegrond van mijn huurwoning krijgen?

Algemeen

Ja, dat dat kan. Bel of mail ons, dan sturen wij hem toe. De afmetingen op een plattegrond kunnen afwijken van de werkelijke situatie. Meet zelf de woning na voor u bijvoorbeeld gordijnen of vloerbedekking bestelt.

Wanneer teken ik de huurovereenkomst voor mijn nieuwe woning?

Algemeen

Zodra de woning opgeleverd kan worden, ondertekent u de huurovereenkomst. Na de ondertekening ontvangt u de sleutels van de woning.

Ik heb een woning toegewezen gekregen, maar nu wil ik de woning toch niet accepteren. Wat nu?

Algemeen

Er zijn twee situaties mogelijk:

  1. Heeft u de huurovereenkomst nog niet ondertekend? Dan kunt u de woning alsnog afzeggen. We gaan dan op zoek naar een nieuwe huurder, dat kost tijd. Staat de woning een tijd(je) leeg door uw weigering na acceptatie? Dan brengen wij deze kosten bij u in rekening. U behoudt wel uw inschrijfduur.
  2. Heeft u de huurovereenkomst al ondertekend? Dan gelden de regels voor een huuropzegging en verliest u uw inschrijfduur. Weet u zeker dat u de woning niet wilt gaan huren? Neem dan zo snel mogelijk telefonisch contact met ons op. 

Ik wil de oplevering van mijn woning verplaatsen. Kan dat?

Algemeen

In sommige gevallen kunnen we de oplevering naar een later moment verplaatsen. Het naar een eerder moment verplaatsen van de afspraak kan niet. Wij hebben de sleutels dan nog niet of er wordt nog in de woning gewerkt. De ingangsdatum van de huurovereenkomst en de huurbetaling verandert niet.

Wat is de duur van een huurovereenkomst?

Algemeen

Een huurovereenkomst is meestal voor onbepaalde tijd. Dat betekent dat er geen einddatum bekend is. Bij bedrijfsruimten is er vaak wel een einddatum. Deze einddatum staat in uw huurovereenkomst.

Ik wil een woning huren. Hoe werkt dat?

Algemeen

Op de website huiswaarts.mijndak.nl schrijft u zich in als woningzoekende. Onder 'Inschrijven' vindt u het inschrijfformulier. Inschrijven kost € 25. De jaarlijkse verlenging kost € 10. Nadat u bent ingeschreven, kunt u direct reageren op de woningen.

Inschrijven kan alleen via internet. Heeft u geen internet? Kijk dan in uw omgeving of iemand u kan helpen.

Wat gebeurt er tijdens de oplevering van mijn nieuwe woning?

Algemeen

Wij maken een afspraak met u om de huurovereenkomst in uw nieuwe woning te ondertekenen. U pint dan ook meteen de eerste verhuurnota. U krijgt dan ook de sleutels van de woning. Mocht u na de oplevering in de woning toch nog opleverpunten tegenkomen (bijvoorbeeld iets dat gerepareerd moet worden), neem dan contact met ons op.

Welke verzekeringen kan ik het beste afsluiten?

Algemeen

Woningstichting Barneveld zorgt voor een opstalverzekering voor alle woningen. U bent zelf verantwoordelijk voor het afsluiten van andere verzekeringen, zoals een inboedel- of aansprakelijkheidsverzekering. Deze kunt u niet bij ons afsluiten. Kijk hier voor meer informatie over verzekeren?

Ik ben verhuisd en op het dak van mijn nieuwe woning liggen zonnepanelen. Hoe weet ik nu wat ze opleveren?

Algemeen

Meldt u aan bij Zonneplan, telefoon (088) 020 3011. Zij noteren uw gegevens en zorgen er voor dat u kunt bijhouden wat de zonnepanelen opleveren.